Tudnivalók A Gumikról
Tudnivalók A Gumikról
Mi a teendő ha defektet kapok? Mik azok a defektet is elviselő gumik? Hogyan cseréljek kereket biztonságosan?
Tudnivalók A Gumikról

Defekt Esetén Kerékcsere - Na de hogyan? Valóban jó a defekttűrő gumi vagy gumiabroncs?

 

A defektes gumi igazán kellemetlen, amiről a többség úgy gondolja, hogy az egyetlen megoldás a gumicsere. Holott van ennél jóval egyszerűbb és olcsóbb megoldás is. Tudni kell, hogy az idők során nem csak a gépjárművek, de a gumik is nagy változáson estek át. Ez azt jelenti, hogy a mai gumiabroncsok már nem durrannak ki léggömb módjára, valamint olyan modern technológiai fejlesztések valósultak meg, mint a tömlő nélküli vagy a defekttűrő gumik. Manapság a legtöbb abroncs kellőképp szilárd. Azonban egy lyukas gumi bármikor meglephet bárkit. Így jobb, ha tudja az ember mit lehet tenni ilyen esetben.

A lapos gumiabroncs leggyakoribb oka a futófelületbe fúródott idegen tárgy, ami nyomásvesztéssel jár. Ez az idegen tárgy általában valami éles dolog, mint például törött üveg, szög, csavar, de akár egy éles kő is lehet. Nem csak egy éles tárgy okozhat defektet, hanem mi magunk is előidézhetünk ilyet. Ennek legegyszerűbb módja a gumiban lévő rossz nyomás, ami azt jelenti, hogy a gumi alulfújt. Sokan úgy gondolják, hogy a túlfújt gumi jelenti az igazi veszélyt, azonban pont, hogy ellenkezőleg, hiszen az alulfújt gumi rongálja az abroncs belső szerkezetét, ami megnövekedett gördülési ellenálláshoz vezet. Ha felfedezted a defektet, akkor érdemes mielőbb gumiszervizbe vinni az autót, mivel, ha tovább közlekedsz vele, akkor drasztikusan csökken az esély, hogy a gumiabroncsot meg tudják javítani a gumiszervizben. Érdemes beszerezni defekt javító spray-t, mivel a tömlő nélküli abroncsokat ideiglenesen meg lehet javítani ezek alkalmazásával, hiszen olyan habot tartalmaz, mely betapasztja a lyukat. Ehhez természetesen rá kell lelni a defekt helyére, majd, ha szükséges, a defektet okozó tárgyat el kell távolítani. A szelepen keresztül a gumiba kell tölteni a spray tartalmát. Ezek után tovább vezethetsz a legközelebbi gumiszervizig, azonban lehetőleg minél mérsékeltebb sebességgel.

 

Így cserélj kereket biztonságosan

Ha a javítási kísérletek eredménytelennek bizonyulnak és a kerék láthatóan komolyan rongálódott, akkor nincs más hátra, mint a pótkerék. Ahhoz, hogy még véletlenül se járj pórul, érdemes ügyelni rá, időnként ellenőrizni, hogy a pótkerékben megfelelő legyen a légnyomás. A kerék lecseréléséhez első lépésként húzd be a kéziféket, majd rakd sebességbe a járművet. Erre azért van szükség, hogy a művelethez rögzítsd az autót. Ezután meg kell lazítani a felni csavarjait, majd emelővel megemelni az autót és teljesen lecsavarni a csavarokat. Így a kerék leemelhető az autóról, majd felhelyezhető a pótkerék és a csavarok is. Amint az autó újra a talajon áll, a csavarokat fixre meghúzhatod. A modern pótkerék nem olyan, mint a rendes gumi, így hosszú távon nem helyettesítheti a defektes abroncsot, valamint azzal is jobb tisztában lenni, hogy a pótkerékkel nem lehet 80km/h-nál nagyobb sebességgel menni. A legbiztosabb, ha minél gyorsabban felkeresel egy gumiszervizt, ahol vagy kicserélik a gumit vagy, ha van rá lehetőség, akkor megmentik. Érdemes előre érdeklődni az árakról, mivel vannak olyan gumiszervizek, ahol csillagászati áron dolgoznak. A gumi javítása során a sérüléseket teljes egészében átvizsgálják, légmentessé teszik a légzáró réteget, és betömik az idegen tárgy által okozott lyukat. A sérüléshez elkerülhetetlen a gumi leszerelése a felniről és azt lelkiismeretesen végig vizsgálni. A biztonság kedvéért jó, ha van egy megbízható gumiszervizes telefonszámunk baj esetére, így lesz hova fordulni. 

 

Az Autómentő Kereső is segít

Ha nem boldogulsz a defekttel a kerékcsere megoldható az Autómentő Keresővel,hisz a közeledben több tucat autósegély szolgálat megoldja a problémát..Csak 3 kattintás..


 

Defekttűrő gumi

Ez a technológia eredetileg a Michelin nevéhez köthető, ugyanakkor a legtöbb nagy gumigyártó vállalat már gyárt ilyen típusú abroncsokat. Ezek a gumik olyan megerősítéssel rendelkeznek, melyek egy bekövetkező defekt esetén is megtartják a jármű súlyát az oldalfal keménységének köszönhetően. Azonban ha ez történne, nem kell kétségbeesni, ugyanis viszonylag alacsony sebességgel, körülbelül 80km/h-val el tud vezetni a legközelebbi gumiszervizig.

 

Napjainkban egyre több prémium kategóriás gépkocsin megtalálhatók már gyári felszerelésként a defekttűrő gumik. Az ilyen autókon célszerű megtartani az ezt a típusú gumit, mivel ezek a legmegfelelőbbek. Ugyanakkor azt is érdemes megjegyezni, hogy az ilyen abroncsokat le lehet cserélni normál gumira, viszont a kerékegyensúly elállítódásának veszélyével kell számolni. A defekttűrő autógumik általános megnevezése RUN FLAT. A gyártók az ilyen gumik jelölésére különféle jelzéseket alkalmaznak. A teljesség igénye nélkül a Continental gumik SSR, a Pirelli abroncsok R-F, míg a fentebb már említett Michelin gumiabroncsok esetén a ZP jelölést alkalmazzák.

 

Az ilyen abroncs működési elvének lényege, hogy az abroncsban lévő levegő nyomás nélkül is képes legyen egy bizonyos maximális sebességgel bizonyos távolságot megtenni. Ez a sebesség maximum 80km/h, amivel körülbelül 60-80 km-t lehet megtenni, így probléma esetén is biztonságban eljuthatsz egy gumiszervizig, valamint akkor sem kerülsz bajba, ha egy elhagyatott területen érne a defekt.

Önhordó autógumi

Az erősített abroncs másik neve az önhordó autógumi. Ezek az abroncsok sokkal biztonságosabbak, mint a hagyományosak, mivel az autó defekt esetén is irányítható marad, valamint kisebb esély van a felniről való leszakadásnak. A legtöbbször nem egy kerék cseréhez öltözik az ember, így ebben az esetben is jól jön az effajta abroncs. Azonban, aminek van előnye, annak hátránya is van, hiszen 10-30%-kal drágábbak, mint a hagyományos társaiknál. Ezeket a gumikat, a gyártók ajánlása alapján legfeljebb egyszer lehet javítani, kivéve abban az esetben, ha a sérülés az oldalfalon található. Ekkor ugyanis a gumi nem használható többet. Ez komoly bosszúságot okoz, különösen, amikor szembesülsz a cserére szoruló gumi árával a szervizben.

 

Na, de mi van akkor, ha eddig normál kerekeid voltak, viszont szeretnél erősebb gumiabroncsokat? A defekttűrő gumi elmaradhatatlan része a keréknyomás ellenőrző rendszer. Az ilyen abroncsokhoz speciális, hangsúlyos méretű pántperemekkel rendelkező defekttűrő felnik szükségesek. Továbbá ezek a gumik jóval nehezebbek, mint a hagyományos abroncsok, ez pedig nem kívánatos hatásokkal járhat az autóra nézve. Az erősített abronccsal felszerelt autók futóműve, felfüggesztése stb. kifejezetten az ilyen gumikhoz lett tervezve. Hozzá kell azonban tenni azt is, hogy ez azért fontos, mert az autógumi a merevsége miatt minden ütődést és rezgést átad a futóműnek és a felniknek. Ez azt jelenti, hogy a korábbi hagyományos abroncsokkal rendelkező gépkocsi rendkívül kényelmetlenné válik utazás szempontjából, valamint komoly károk is keletkezhetnek az autóban. Alapvetően a defekttűrő gumi olyan autókhoz ajánlott, amik gyári ajánlással járnak. A gyári paramétereket nem érdemes figyelmen kívül hagyni. A fentieket összegezve kijelenthetjük, hogy a defekttűrő gumiabroncsok igazán hasznosak, számos előnyük van, ugyanakkor a hátrányokat is érdemes figyelembe venni. Normál autókon a használatuk nem ajánlott, valamint gyakorlatilag a megvalósítás is számos akadályba ütközik.


Vissza a bejegyzésekre

Cégeknek

Azonnal látható az autómentők pozíciója
Ingyenes alapszolgáltatás
További csomagok alacsony havidíjjal
Ingyenes mobil app

Magánszemélyeknek

Gyors segítség bárhol, bármikor
Non-Stop autószállítás
Nincsenek felesleges plusz költségek
Egyszerű, gyors kommunikáció